dimecres, 7 de gener del 2015

Christmas Break III: Montreal, Niagara and New Hampshire

Primer de tot Bon Any 2015!

A la mitjanit del 26 al 27, després d'un dia de relax total i quan començava una altra tempesta de neu, vaig marxar amb un Red-eye cap a Montreal. Un Red-eye és el nom que els americans donen al vols que surten a la nit pel color d'ulls de la gent a l'aterrar. Vaig arribar a Montreal a les 10 del matí i en Joaquim em va recollir a l'aeroport. Vam deixar les maletes a casa, vam preparar dinar i després vam anar a caminar pel carrer principal, on hi ha tots els gratacels, i al vespre vam anar a l'Old Port, la part antiga de Montreal on feien un castell de focs amb músics temàtica de vídeo-jocs i donaven xocolata calenta. També vam provar maple syrup en gel, que tiren el líquid calent en una barreja de neu i gel i l'emboliquen en un pal.

Old Montreal
En Joaquim Maple Syrup en gel a Old Montreal

El següent dia vam marxar cap a Toronto i les Cascades del Niàgara. A Toronto realment només hi vam sopar, a un restaurant que es deia Sings. Tots els cambrers són sords, i per tan a la carta i ha els símbols per comunicar-t'hi. A més també te n'ensenyen alguns ells i tens una mini guia per ajudar-te. Va ser el meu regal de Nadal d'en Joaquim i va ser una experiència genial! (A més que també era un bon restaurant pel que fa al menjar).

En Joaquim i jo a les Cascades del Niàgara
Després vam agafar un bus cap a Niàgara i vam anar a veure les cascades de nit, ja que estan il·luminades.
L'endemà al matí vam anar a veure les cascades un altre cop, i aquesta vegada vam caminar fins ben bé al costat, on estàs a uns dos metres d'un l'aigua comença a caure. La veritat és que impressionen de tan a prop, però el poble en si està massa explotat, i recorda a Lloret o Magaluf, on tot son edificis excèntrics o cartells lluminosos per cridar l'atenció dels turistes.
Aquell mateix dia ja vam tornar cap a Montreal. Dues hores fins a Toronto i sis més fins a Montreal.

Els tres següents dies els vam passar a Montreal. Vam pujar al Mont-Royal, el turó al voltant del qual està construïda la ciutat, vam anar amb la Maia, una estudiant d'intercanvi basca, a Jean Drapeau, una mini-illa al costat de Montreal (que també és una illa enmig del riu) i vam passejar per la part antiga i el port. També vam visitar breument l'estadi olímpic, vam anar a la universitat, vam caminar una mica per la ciutat subterrània, vam anar a prendre algu amb uns catalans que també estudien aquí i vam anar a patinar sobre gel al llac d'un parc.

Vistes de Dowtown Montreal des del Mont-Royal

Pont de Jean Drapeau a Montreal

A un llac glaçat a un parc a Montreal

Biblioteca pública a Mont-Royal, Montreal

La Maia i en Joaquim amb vistes a Montreal
des de Jean Drapeau

Basílica de Notre-Dame a Montreal

El segon d'aquests tres dies era 31 de desembre, així que vam quedar amb uns quants estudiants internacionals amics d'en Joaquim per celebrar el Cap d'Any. Érem dotze: dues basques, un noi de Pamplona, quatre catalans, una andorrana, un mexicà, una anglesa, un francès i un holandès, així que la majoria de nosaltres volíem fer les Campanades amb raïm però a la vegada volíem experimentar el cap d'any a un país estranger, així que el vam celebrar dos cops, primer a la hora espanyola (les 6 pm a Montreal) i a la mitja nit. A les 6 vam connectar l'ordinador i vam menjar el raïm amb TVE en directe, després vam sopar, i vam sortir de casa per ser a la mitja nit al port on hi havia música en directe i feien un castell de focs a les 12 en punt.

L'ordinador amb les Campanades de TVE en directe
Tots els que vam fer les Campanades

El dia 2, en Joaquim i jo vam marxar amb bus cap a New Hampshire a fer una breu visita a la Jan i en Dan, que són amb els qui vaig estar tres setmanes durant el Febrer 2013 en un programa d'intercanvi voluntariat a l'estranger.
Workaway.info: és un programa d'intercanvi de feina per allotjament i menjar a qualsevol lloc del món.
Ens van portar a menjar, a caminar pels voltants de casa seva, a veure breument una botiga d'armes i a patinar sobre gel en black ice, que són unes condicions força difícils de trobar, perquè és quan el gel s'ha format molt ràpidament, i és dur i resistent i la superfície més suau al patinar-hi. Era un llac natural, on hi viuen castors. Es pot veure per les preses que fan, els arbres a mig tallar o els forats que fan al gel. A més, vam jugar a hoquei gel!

Selfie amb la Jan i en Dan davant de la presa dels castors
Patinant amb en Joaquim
Jugant a hoquei amb la Jan

Vam tornar a agafar un autobús el dia 3, però just començava la tempesta de neu, i patíem (si més o jo) per si arribaríem a Canadà. Al final el problema va ser la bateria del bus, i ens vam haver de quedar a l'aeroport fins que un altre bus ens va recollir a tots.

L'endemà al matí, després dels 10 cm de neu de la nit anterior, va començar a ploure, però com que feia tan fred (el nord-est dels EEUU i Canadà es troben en un vòrtex de fred polar ara mateix), enlloc d'aigua era 'pluja de gel'. El resultat; carrers completament glaçats durant les 24 hores següents i tota la ciutat sota una capa d'un centímetre de gel. Ni a Montreal hi estan acostumats, i el dia següent van haver d'engegar un pla especial per tornar a deixar la ciutat 'caminable'.

Arbres coberts de gel a Montreal

Coses que m'han sorprès de Montreal:

• Com de 'francesa' és l'àrea del Québec i Montreal per la forta política de protecció d'aquesta llengua envers l'anglès. Tot i que tothom et canviava a l'anglès quan veien que no els entenies, ningú te'l parlava d'inici. Tampoc hi havia cap cartell a la ciutat en anglès; ni en llocs públic (com a Barcelona que al metro, per exemple, t'ho trobes tot escrit en català, castellà i anglès), ni a les botigues, el govern fins i tot ha obligat a l'Starbucks a canviar el cartell de 'Starbucks Coffee' que trobaries a qualsevol altre lloc de Canadà o EEUU per el de 'Café Starbucks'.
  • També m'ha agradat com és de diferent a la majoria de ciutats americanes. Molta més part antiga, més semblant a Europa, tot i que sense deixar de tenir l'empremta del continent: grans gratacels al centre, i petits edificis i cases al voltant que fan que la ciutat tingui una gran extensió i estigui tota quadriculada.
  • Metro i altres serveis molt poc adaptats o de forma molt aleatòria. Al ser al Canadà m'esperava més nivell i si més no en aquest aspecte estan molt lluny de Barcelona. Tenen moltes estacions de metro sense cap ascensor ni escales mecàniques, o algunes només en tenen fins al primer nivell però després alguna persona amb cadira de rodes no podria arribar a les vies, etc.

Ha estat una entrada força llarga però van passar moltes coses en nou dies!

1. M'ha mulat molt aixó de les preses dels CASTORS!!! És una senyal del destí! Molts petons nina, i bon any!